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Sakralität und Mobilität im Kaukasus und Südosteuropa

Sakralität und Mobilität im Kaukasus und Südosteuropa
1. Auflage, 2017
Unterschiedliche Konzepte und Praktiken von Sakralität in einem transregionalen Vergleich am Beispiel von Kaukasus und Südosteuropa sind Hauptthemen des vorliegenden Bandes. Beide Regionen zeichnen sich durch eine hochgradige ethnokonfessionelle Pluralität aus, die in der postsozialistischen Phase durch eine Re-Sakralisierung gekennzeichnet ist. Sakralisierung wird dabei von den Autoren als ein Zuschreibungs- und Inszenierungsprozess im Kontext der Mobilität verstanden, in dem heilige Orte und spirituelle Praktiken in pluriethnischen Gesellschaften moderne Kategorien und dynamische Begegnungsräume darstellen. Heidnische oder postmoderne Wallfahrten, christliches und islamisches Pilgerwesen, Transfer heiliger Reliquien, mobile und urbane Heiligenkulte und Sakralisierung von Landschaften durch Reisen bilden nach Forschungsergebnissen der Autoren wesentliche Ressourcen für die Konstruktion lokaler und regionaler Identitäten in Südosteuropa und im Kaukasus. Ohne Anspruch auf Vollständigkeit zu erheben, bieten diskursorientierte und ethnographische Beiträge Einblicke in die Phänomene der Sakralisierungsprozesse und zeigen, welchen Stellenwert eine sakral motivierte Mobilität innerhalb der postsozialistischen Gesellschaften Südosteuropas und des Kaukasus einnehmen kann und welche Akteure „groß-“ und „kleinformatige“ sakrale Räume in den „Durchgangszonen“ beeinflussen und mobilisieren. Trotz politischer Umbrüche scheinen „kleinformatige“ sakrale Räume eine gewisse Kontinuität zu erhalten. Das vorliegende Buch ist aus einer Ringvorlesung an der Friedrich-Schiller-Universität Jena (2014–2015) hervorgegangen und wurde durch Ergebnisse eines von der Volkswagen-Stiftung geförderten Forschungsprojekts (2013–2016) über die Transformation sakraler Räume im Kaukasus ergänzt
Erhältlich als

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Interdisziplinäre Zugänge
Seite 19 - 20

St George in the Caucasus: politics, gender, mobility
Despite what many people believe, the land of Georgia and its people are not named after St George. Nonetheless, the warrior saint is exceptionally popular in the Caucasus, especially in those regions which are, or once were, Orthodox Christian. In this paper, I present an overview of the St George cult in the Caucasus. The principal themes will be the combinatory power of the figure of St George in both textual and visual representations (which I will term “valence”), and its appropriation in popular religious systems. Also to be discus-sed here is the pairing of localized avatars of St George with a female supernatural figure, and the role of this pairing in traditional beliefs about male mobility for the purpose of obtaining resources.
Schlagworte: Christianty, St George, hybridity, mobility, polivalence
Seite 21 - 56

Christliches Pilgerwesen, Reliquientraditionen und sakrale Architektur in Kaukasien
Ausgehend von Traditionen des antiken Pilgerwesens und des bedeutendsten aller christlichen Pilgerzentren, Jerusalem, werden in diesem Aufsatz zentrale christliche Pilgerstätten mit ihren Reliquientraditionen in Georgien, Armenien und im kaukasischen Albanien (Aserbaidschan) betrachtet. Die meisten Pilgerorte waren Zentren von weit überregionaler Bedeutung. Den Abschluss des Aufsatzes bildet ein höchst hybrides neuzeitliches „Pilgerzentrum“, das Stalin-Museum in Gori (Georgien), das die wesentlichen Merkmale antiker und christlicher Pilgerheiligtümer aufnimmt.
Schlagworte: Ashtishat, religious center of Armenia in pagan and Christian times, Cloth of Virgin Mary in Khobi /Zugdidi, Holy Lance in Geghard, Seamless robe of Christ / tunica Christi in Mtskheta, Stalin museum in Gori, Varagvank, cross relic
Seite 57 - 82

Die Sakralisierung der kaukasischen Landschaft bei Andrej Bitov: Beobachtungen eines Pilgers
Andrei Bitov is one of the numerous 20th century Russian authors who wrote about the Caucasus. Like most of them, he references the tradition of Russian literary texts about the Caucasus, quoting classical Russian authors of the 19th and 20th centuries. This paper deals with three texts written by Bitov in different periods of his development as an author and offering different perceptions of the Caucasus. In each of the texts he sacralises the Caucasian landscape, but in each case in a different way. For instance, in 1967, the year of the 50th anniversary of the October Revolution Bitov writes a book about Armenia, portraying the Soviet Republic as a land with a sacred landscape and not mentioning the Soviet Union at all. By stressing the continuity of thousands of years of Armenian history, and by depicting the landscape in biblical terms, he seems to subversively express the idea that nothing exists forever, not even Soviet power.
Schlagworte: Andrei Bitov (Armenia Lessons, The Georgian Album, The Monkey Link), Russian literature and the Caucasus, literature and the sacred, sacralisation
Seite 83 - 106

Konzepte von heilig und sakral in Judentum, Christentum und Islam
In this article the special meanings of the terms holy and sacred will be shown in a comparative way in reference to Judaism, Christianity and Islam. For explaining the differences I do not start with the so called empiric facts, looking at on moments which are named holy and sacred, but asking for the foundation of concepts Generally spoken, these three religions at least connected in the concept of the “one God”. In ancient Judaism sacred is bound on the revelation of God to his appearance, words and the temple. Later this concept becomes “empty”, because of the destruction of the temple, and the end of the time of the prophets. Holy becomes important for daily life in a holy habitude. Christianity sees the sacred in Jesus Christ and its sacraments (and the saints), and Islam focuses sacred on the Koran and the Kaaba.
Schlagworte: holy, sacred, Judaism, Islam, Christianity
Seite 107 - 122

Ethnographische Einblicke
Seite 123 - 124

The pilgrimage to Mount Tomor in Albania: A changing sacred place in a changing society
From the beginning of the 20th century, the veneration of a sacred tomb of Abbas Ali – the mythical son of Ali and step-brother of Hasan and Hüseyin – on the top of Mount Tomor in Southern Albania has been controlled by the members of the Bektashi Order of dervishes. Based on field research as well as on written sources, I look at the pilgrimage as linked to human and historical contingencies, and as a ritual space allowing a multiplicity of perceptions and meanings, with individual and collective dimensions, mediatizing spatial and temporal practices. In the post-socialist context, the mobility that affects the Albanian society has an important impact on the pilgrimage: concerning the geographical and social origin of the pilgrims, the spatiality of the sacred place itself whose center of gravity is no longer the top of the Mountain, and the competing ideas of significance given to the place (sacred, Bektashi, national, but also regional and linked to the universe).
Schlagworte: post-socialist mobility, Bektashi, Albania, sacred space, pilgrimage
Seite 125 - 142

Pilgrimages in Bulgaria after 1989
The transformations in political and social life after 1989 mark the beginning of a new period in the development of religiosity in Bulgaria. This paper focuses on a certain religious segment – the pilgrimage, which is the field where sacrality and mobility intertwine in the most visible way. The research presents various types of pilgrim destinations: traditional Orthodox pilgrimage centers, new Christian cult centers, New Age pilgrimage places. Some specific features of Bulgarian New Age pilgrimages will be outlined, such as the interest in “Thracian” or “Proto-Bulgarian” sites and beliefs, the influence of Dănovism and the inclusion of Orthodox religious centers in New Age sacred geography. The text also discusses trends towards the emergence of new centers of worship, and temporary ones formed as a result of visits to cult objects (relics, remains, miraculous icons) in a given location.
Schlagworte: pilgrimage, Bulgaria, postsocialism, mobility, New Age
Seite 143 - 156

Inventing Religion – New Spirituality and Sacred Places in Bulgaria
This article is dedicated to the process of invention of sacrality and its functions in the context of the new spirituality/new religious movements in Bulgaria. It examines two sacred places related to two spiritual movements from modernity/postmodernity – the Seven Rila Lakes, honored by the White Brotherhood, and the rocks of Belogradchik important to the movement of Unified Teaching. The paper analyzes the pilgrimage related to them in the context of sacred places and invented religions, attempting to present their functions for the construction and life of the spiritual communities.
Schlagworte: sacred tradition, new spirituality, Bulgaria, White Brotherhood, Unified Teaching
Seite 157 - 178

Shifting Abkhaz religion: local Christianity to nativist neo-paganism
Seite 179 - 202

Der knochenlose Heilige aus Baku: Zur Bedeutung muslimischer Wallfahrten in einer säkularen Stadt
Ziel dieses Aufsatzes ist es, einen Diskussionsbeitrag zur Transformation der schiitisch geprägten Sakralität im Kontext einer säkularen post-sozialistischen Stadt im Transkaukasus zu leisten, indem auf einige Aspekte des Bedeutungswandels von traditionellen heiligen Orten (ziyaratgah, pirs) in Aserbaidschan eingegangen wird. Im Vordergrund steht die Frage, welche Rolle der Staat in der Herstellung der Kommunikation zwischen dem Wunderheiler und einem Individuum bei der traditionellen Verehrung eines schiitischen Heiligen im sozialistischen und postsozialistischen Baku spielt. Anhand der Analyse populärer Narrativen, ethnographischer Beobachtungen und der Analyse hagiographischer Literatur um den knochenlosen Heiligen aus Baku kommt deutlich zum Vorschein, dass Wallfahrt auch als Teil von „politischen Interessen“ gezeigt werden kann. Somit diskutiert der Beitrag die Entstehung der Legitimität religiöser Praxis in einer säkularen Gesellschaft, indem insbesondere auf die Gründungsnarrative eines zur stalinistischen Epoche populär gewordenen heiligen Ortes in Baku eingegangen wird.
Schlagworte: Wallfahrt, populäre Heiligenverehrung, Islam, Stalinismus, Aserbaidschan
Seite 203 - 224

Appendix | The authors | index
Seite 225 - 232

Ausgabe:
978-3-7001-8099-9, Printausgabe, broschiert, 11.12.2017
Ausgabe:
978-3-7001-8252-8, E-Book, PDF, nicht barrierefrei, 11.12.2017
Auflage:
1. Auflage
Seitenzahl:
232 Seiten
Format:
22,5x15cm
Sprache:
Englisch
DOI (Link zur Online Edition):

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